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신학이야기

바르트의 그리스도 중심의 탈인간학적 신정론에 대한 고찰/ 박홍기.오이코스大

 

 

<한글초록>

 

본 연구는 칼 바르트의 ‘그리스도 중심의 탈인간적 신정론’에 관한 탐구다.

바르트는 그리스도 계시 중심의 신론을 전제로 전통적 신정론을 비판한다.

먼저 근대에 처음으로 신정론을 수립한 라이프니츠의 신정론에 대한 바르트 비판과 신정론의 핵심 물음인 ‘악’에 대한 자유의지론 중심의 기원 설명에 대한 그의 비판을 살필 것이다.

바르트는 악의 기원에 대해 무엇보다 악을 실체화하는 것을 거부하면서 창조주처럼 피조물을 지배하는 악의 세력화 과정을 그리스도의 심판임을 입증하고자 한다.

악의 원천은 활동하는 세력으로서 ‘무’라고 하며, 이 ‘무’는 다른 피조물의 존재 방식과는 전혀 다른 방식으로 드러난다.

처음부터 창조주 하나님의 저주와 심판의 대상이며 실체가 없는 허구적 가상이다.

이러한 ‘무’의 특성을 고려해 바르트는 ‘악’을 ‘불가능한 가능성’이라고 규정한다.

불가능성은 기원부터 이미 심판을 받았다는 사실과 관련되며, 가능성은 피조물을 지배하는 모습이 마치 창조주의 능력처럼 보인다는 뜻이다.

본 연구에서는 그 자체 모순 규정인 ‘무’을 활용하여 바르트가 어떻게 근대의 탈인간학적 신정론을 극복하려고 하며, 나아가 ‘불가능성의 가능성’인 ‘무’를 통해 그리스도 중심의 신정론이 어떻게 대안이 될 수 있는지 살피고 나아가 이러한 신정론의 한계가 무엇인지 비판하고자 한다. 

 

주제어 그리스도 중심의 계시, 신정론, 가능한 최선의 세계, 무 , 악 ,불가능한 가능성

 

Abstract

Park, HongKi (Adjunct Professor, Oikos University)

This study is a critical inquiry into Karl Barth’s Christocentric and post-anthropocentric theodicy. Barth critiques traditional theodicies on the basis of a doctrine of God grounded in the revelation of Jesus Christ. The paper first examines Barth’s critique of the theodicy of Gottfried Wilhelm Leibniz, who was the first to systematically formulate a theodicy in the modern period. It then investigates Barth’s rejection of the notion that evil originates from human free will. Barth fundamentally denies any attempt to ontologize evil in its origin. The core of his theodicy lies in dismantling the power of evil—which appears to act as if it were a creator—without granting it ontological substance. He refers to the source of evil as ‘das Nichtige’(Nothingness), which is a force in action but fundamentally distinct from all other created beings. From the beginning, this Nothingness is the object of God’s curse and judgment—it is a non-substantial, fictitious appearance. In light of the unique characteristics of Nothingness, Barth defines evil as ‘the impossible possibility.’ The notion of impossibility is tied to the fact that evil stands condemned from the outset, while possibility points to evil’s apparent dominion over creation as if it bore divine power. This study explores how Barth utilizes the inherently self-contradictory category of Nothingness to overcome the anthropocentric assumptions of modern theodicy. Furthermore, it seeks to examine how Barth’s Christocentric theodicy, grounded in the impossible possibility of Nothingness, offers a theological alternative to modern theodical frameworks. Finally, the paper will also offer a critical evaluation of the limitations inherent in Barth’s theodicy.

 

Keywords: christocentric revelation, theodicy, the best of all possible worlds, nothingness, evil, impossible possibility

 

 

최초투고 : 2025.06.09. 수정투고 :2025.08.14. 게재확정 :2025.08.14.

한국개혁신학 87 (2025)

 

KCI_FI003236180.pdf
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